Omzien naar elkaar in de supermarkt …..

Omzien naar elkaar in de supermarkt Personeelsleden van Albert Heijn gaan vanaf januari in twee supermarkten in Den Haag letten op het welzijn en gezondheid van oudere klanten. De Unie KBO krijgt wisselende reacties op dit voornemen. Maar is positief over de herwaardering van het ‘omzien naar elkaar’.

De kranten stonden er vandaag vol van: kassamedewerkers van twee Albert Heijn-filialen gaan toezien op het welzijn van oudere klanten. Zij krijgen hiervoor een training van zorgprofessionals van Royaal Zorg en Woon Zorgcentra Haaglanden.

Eén van de redenen daarvoor is dat het personeel van AH op het moment dat zij zich zorgen maakt over het welbevinden van haar klanten niet weet wat zij daarmee kan doen. Achteraf hebben personeelsleden het gevoel dat zij eerder hadden kunnen ‘helpen’. Manon Vanderkaa, directeur Unie KBO: “Wat Albert Heijn hier doet is in feite omzien naar elkaar. En dat zou heel gewoon moeten zijn.”

Schending privacy?
Omzien naar elkaar is door veel mensen verleerd en wordt bovendien niet door iedereen gewaardeerd. De Unie KBO krijgt wisselende reacties op het initiatief. De Unie KBO merkt dat er senioren zijn die het ervaren als schending van de privacy en vinden dat ze zelf wel uitmaken wat goed voor ze is.

Géén zorg
Er zijn ook senioren die over het algemeen minder probleem met deze ‘bemoeienis’ hebben. Het supermarktpersoneel leert weer omzien naar de ander en tegelijkertijd leren ze ook hoe ze moeten omgaan met de grenzen die daaraan zitten. Manon Vanderkaa: “Want laten we daar duidelijk over zijn: signalen oppikken is heel wat anders dan daadwerkelijk zorg verlenen. We moeten taken en verantwoordelijkheden heel duidelijk scheiden. Voor de problemen in de zorg is dit natuurlijk op geen enkele manier een oplossing.”

Seniorvriendelijk
De Unie KBO denkt dat AH er goed aan doet haar personeel te scholen in seniorvriendelijkheid en hoopt dat meerdere supermarkten (ketens) zullen volgen. “In veel van onze activiteiten streven we naar een meer seniorvriendelijke maatschappij. Denk aan het Keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis, dat wij coördineren. In het omzien naar elkaar en rekening houden met kwetsbaren is nog een wereld te winnen.”