Telefonisch verzoek om geld veilig te stellen is nep

Pas op: Maak geen geld over en hang op !

Waar moet u op letten?

Oplichters worden steeds slimmer en spelen in op uw gevoel van onveiligheid. Ze zeggen dat u snel moet handelen. De oplichter belt en zegt bijvoorbeeld een ING-medewerker te zijn. Soms ziet u zelfs ons telefoonnummer in uw scherm staan.
Deze truc wordt ook wel ‘spoofing’ genoemd.

De oplichter weet soms uw geboortedatum, adres of andere persoonlijke gegevens. Dit weten ze uit eerdere phishingmails die u heeft ontvangen waarbij u bepaalde persoonlijke informatie hebt ingevuld. De oplichter zegt dat er verdachte activiteiten zijn op uw rekening en dat fraudeurs uw rekening leeghalen.

De oplichter vraagt om meteen uw geld ‘veilig te stellen’ door het over te maken naar een rekeningnummer dat zij opgeven. Meestal bij een andere bank. Ze gebruiken vaak de woorden ‘kluisrekening’ of ‘veiligheidsrekening’ of variaties hierop.

Banken vragen u nooit om uw geld over te maken naar een andere rekening. Dit doen banken ook nooit:

  • Vragen naar uw inloggegevens, pincode of andere beveiligingscodes. Deze zijn
    alleen van u en persoonlijk.
  • Banken sturen nooit een e-mail of sms naar u met daarin een link die direct naar
    Mijn ING of Mijn ABN AMRO gaat.

Maak geen geld over en hang op!

Wordt u gebeld en zegt de persoon dat uw geld niet veilig is en dat u het zelf moet overmaken naar een andere rekening? Hang dan meteen de telefoon op. Bel daarna de Alarmlijn op 020 22 888 00 (24 uur per dag, 7 dagen per week) om dit voorval te melden.

Bankfilialen in de omgeving Capelle aan den IJssel

Wat nu met onze bankzaken als al dat gedoe met Internet te ingewikkeld is, je geen internet hebt en je kinderen niet in de buurt wonen?
We hebben eens wat geïnformeerd bij de grote banken hoe dat dan moet.

ING BANK

De ING bank is een landelijke bank en je kan voor je bankzaken bij elke vestiging terecht.
Maar je moet er wel naar toe!
In Capelle aan den IJssel zijn 2 ING banken, die gelukkig vanuit Nieuwerkerk redelijk gemakkelijk te bereiken zijn.

Er is een vestiging aan de Kerklaan in Capelle, dat is recht tegenover de ingang van het winkelcentrum de Koperwiek. Voor de deur stopt buslijn 383. Dit is de bus die over de Ringvaartlaan rijdt, onder het station door en dan de Abram van Rijckevorselweg neemt. Opstappen bij het station of de Ringvaartlaan is handig. Als je weer wil vertrekken is de
vertrekhalte ook voor het ING kantoor.

De andere ING bank is bij Alexandrium, dus eigenlijk niet Capelle. Deze vestiging zit min of
meer tegenover de ANWB aan de Kleine Beer/Watermanweg. Buslijn 190 stopt vrijwel voor
de deur. Dit is de buslijn met de route over de Ringvaartlaan, de Batavierlaan, Anne Beijerinckstraat, Alexanderlaan, Europalaan, Hoofdweg naar Alexandrium.

ABN AMRO

Voor de ABNAMRO bank geldt hetzelfde als voor de ING bank, je moet er zelf naar toe.
In Capelle aan den IJssel zit de ABNAMRO bank vestiging ook tegenover de ingang van de Koperwiek aan de Kerklaan, naast de hiervoor genoemde ING vestiging. Je kan er dus ook komen met buslijn 383 vanuit Nieuwerkerk aan den IJssel.

RABOBANK

Als u klant bent bij de Rabobank hoort u nu bij Rabobank ROTTERDAM met een vestiging op het Stadsplein vlak naast de biblitheek in Capelle aan den IJssel.

De Rabobank heeft nog een unieke dienst die u kan helpen als het moeilijk is om naar een filiaal te gaan. Ze hebben namelijk mobiele adviseurs die thuis langs kunnen komen. Ze zullen helpen om uw bankzaken verantwoord te kunnen blijven doen. Bijvoorbeeld door het verlagen van de limiet op de bankpas, of het opmaken van een volmacht zodat er iemand anders namens u bepaalde bankzaken kan regelen. U komt in contact met een mobiele
adviseur door te bellen: 0182-695555.

Vanwege Covid kunnen deze adviseurs nu nog niet bij u thuis komen, maar zij zullen telefonisch met u bespreken welke oplossingen voor u mogelijk zijn.