Slaapt u goed?………….

Gezond eten en goed bewegen houden de mensen langer fit en gezond, dat weet iedereen.
Volgens een slaaponderzoeker blijft de derde pijler onder een gezonde leefstijl nog wel eens onderbelicht: GOED SLAPEN!!

Wanneer je slecht slaapt, kunnen lichaam en geest zich niet voldoende herstellen van de inspanningen die u gedurende de dag hebt geleverd.
Maar wat is “goed slapen” precies? Elke nacht acht uur slaap?

Volgens onderzoekers hebben de meeste mensen behoefte aan zo’n 6 tot 8 uur slaap per nacht.
Maar niet alleen de hoeveelheid slaap is belangrijk, het gaat ook om de kwaliteit ervan.
Een normale slaap kent een aantal fases, lichte en diepe slaap wisselen elkaar af en daarnaast is er de REM-fase waarin je droomt. In de eerste helft van de slaap is de diepe slaap het belangrijkst, in de tweede helft is er vooral sprake van REM-slaap en lichte slaap.

Bij een gezonde slaap maak je alle fases door.

Verouderen:

Maar naarmate je ouder wordt, verandert het slaappatroon. Je slaapt minder diep, je wordt vaker wakker en de periodes van wakker zijn duren langer. Die verandering begint al rond je vijftigste. Zorgen over je slaappatroon kunnen problemen veroorzaken. Als je slecht slaapt, dan ontwikkel je snel gewoontes en gedachten die de slaapproblemen in stand houden of zelfs verergeren.

Wie goed wil slapen moet voor regelmatige slaaptijden zorgen, een frisse donkere kamer en niet teveel koffie of alcohol drinken voor het slapen gaan. Zit vooral niet te lang op het scherm van uw telefoon of t.v. te kijken! Maar minstens zo belangrijk is het stilzetten van piekergedachten. Zorg ervoor dat u de dag goed afsluit, neem de dag even met uzelf door En het allerbelangrijkste: ONTSPAN !

Dutje:
In de praktijk blijkt dat ouderen mensen vaak overdag een dutje doen. “Je hebt niet goed geslapen, je hoeft niet meer naar je werk, dus dan staat je weinig in de weg om overdag een dutje te doen. Is dat erg?? Met een dutje overdag is niks mis , wanneer je tenminste niet te laat in de middag een slaapje doet -liefst voor 14.00 uur- en niet langer dan een uur,

Regelmaat in slapen is erg belangrijk. We hebben allemaal een biologische klok, die klok bepaalt ons dag en nachtritme. Die klok veroudert, net als de rest van ons lichaam.
Na de lunch hebben we even een dip, dan zijn we slaperig en minder alert. Een dutje rond die tijd sluit dus mooi aan op het ritme van onze “verouderde” biologische klok.

Overgenomen uit het ledenblad van “de Vierstroom”